Monday 11 July 2011

CONDUCIVE LIVING THROUGH DESIGN BY Ramlan Jantan I Ahmad Zainuddin

Speech at SELPEX 2011 Shah Alam Convention Centre (SACC), Selangor

Prof. Dato' Dr. Ahmad Zainuddin, Dekan Fakulti Seni, Komputeran & Industri Kreatif (FSKIK), Universiti Pendidikan Sultan Idris, telah memberi perkongsian ilmu di SELPEX 2011 di Shah Alam Convention Centre (SACC)Jun 2011.

"A presentation for SELPAX 2011, SACC, Shah Alam, Selangor
“ Showcasing future living and lifestyle”".

SELPEX 2011 ini atau di kenali sebagai "The Selangor Lifestyle & Property Expo 2011" bertujuan mengumpulkan semua yang terlibt dalam Hartanah di Malaysia untuk berkumpul dan memperkenalkan produk mereka di samping membicarakan mengenai Kehidupan di masa hadapan & cara hidup - Future Living & Life Style.

Hal seperti ini amat memberangsangkan bagi saya seorang designer yang telah terjun dari dunia Advertising & Multimedia, iaitu dunia yang penuh glamour dan penuh cabaran as it "life in a fast lane", ke dunia Akademik dan penyelidikan yang sunyi dan bergerak slow as it Lonely planet.

Hal seperti Future Living & Life Style adalah merupakan kekuatan bidang saya dan merupakan bidang yang amat saya minati sekarang ini. Ia adalah gabungan dua bidang fashionita glamour di alam DESIGN. Ia merupakan kawin campur antara :

http://www.sustainablemelbourne.com/events/social-innovation-and-sustainable-living-alfred-deakin-eco-innovation-lecture/



DAN



Proffesor Enzio Manzini from Politecnico De Milano (Bapa SOCIAL INNOVATION & Sustainable Design + Donal A. Norman, orang kanan Steve jobs yang membangunkan Apple Computers selepas kejatuhan Apple Computers tahun 1998 dahulu.

Penglibatan saya dalam Speech Prof. Dato. Dr. Ahmad semasa di SELPEX 2011 adalah membantu Dato' mendapatkan isi kandungan, dan mengedit isi kandungan bagi percakapan Prof. Dato' di SELPEX 2011.

Tujuan saya berkongsi slide dan penerangan ini adalah semata-mata perkongsian ilmu dan perkara yang lift me up & passion bagi saya iaitu SOCIAL INNOVASI

DI SINI SAYA LAMPIRKAN PRESENTATION SLIDE PROF. DATO' DAN PENERANGAN:





TITLE : CONDUCIVE LIVING THROUGH DESIGN::
adj sesuai: an environment that is ~ to learning, persekitaran yg sesuai utk pembelajaran.

adj 1. conducive to health, menyihatkan, menyegarkan: exercise that is ~ to both body and mind, senaman yg menyihatkan badan dan fikiran;


Membicarakan persekitaran yang lebih sesuai dan membantu manusia dalam lebih menonjolkan kredibiliti mereka , keadaan di mana persekitaran membantu manusia menjadi lebih sihat dari segi mental, fizikal, dan sosial.

Manakala: KEY WORD SENSES pula simbolik bagi deria manusia yang di pertinggikan tahapnya untuk membantu manusia lebih berjaya. Deria merupakan aspek terpenting manusia berhubungan dengan alam sekitar.

KEYWORD: SHARING

Sharing pula adalah bapa kepada Social Innovasi di mana manusia berkongsi ilmu dan sebagainya untuk tujuan innovasi social yang kadang-kadang manusia itu tidak sedar dia telah mencipta satu perkara baru atau ikutan yang memberi benefit kepada semua manusia sebagai contohnya adalah :FACEBOOK by Mark Zuckerberg tu!

Seperti yang kita tahu urban area atau kawasan luar bandar baru telah tumbuh dengan jayanya di Malaysia , dan ini telah bertambah sejak dari tahun 1980 lagi. Bangunnya kawasan luar bandar baru ini telah membangkitkan banyak innovasi sosial + pembangunan DESIGN d dalam rekaan-rekaan persekitaran di Malaysia. Di mana perkara ini menyumbang kepada kehidupan yang lebih baik dari segi Etika dan pemikiran baru.


TO be Continue lagi, perlu bersedia untuk kurusus Induksi Khusus besok.

akan di sambung di lain hari ... :)

1 comment:

  1. great job..well done..keep it up SIR R! and selamat berpuasa.... =)

    ReplyDelete